bloggkommentatorerna

Frans Flygetikett
Jag har precis kommit hem i från Rhodos och därför fann jag det här inlägget av Frans ganska tilltalande. Det finns mycket man kan lära sig av Ribbing. Jag fick en speedad flygvärds ass i ansiktet idag, på grund av att han inte kunde vänta på sin kollega utan var tvungen att krångla sig emellan vagnen och sätena för att servera kaffe. Men jag är trots obehaget glad att han inte vände på steken och använde sig av "svensk teatersed" som Magdalena kallar det. Sen håller jag med Frans om att det verkligen är djungelns lag som verkar gälla när det kommer till påstigning och avstigning. Själv tycker jag att man skall gå in och ut i den ordning man sitter men det skiter folk hejdlöst i. Det finns alltså mycket att önska angående flygetikett. Magdalena borde ha ett stående utstick till alla som skall flyga. ;) //Anna-Maria
#1 - Hanna

Ja! Folk som ska gå på flygplan alltså...
De gånger man har en bestämd plats med nummer börjar folk köa i gaten en halvtimme innan påstigning och de skiter fullständigt i vilka nummer personalen säger ska gå på först. Sen när folk kommit ombord på planet så stannar de alltid i gången för att ta av sig jackan, ta fram bok/tidning/dator/tidsfördriv ur väskan och ska sen lägga upp det i bagagehyllan och blockera ALLA som vill gå på planet. Stig åt sidan och släpp fram folk så kan man pyssla med sånt när det är lugnt i gången.

Svar: Men att folk börjar köa långt innan kan ju vara för att man vill va säker på att få ta med sitt handbagage. Inte kul att behöva checka in det för att det är fullt, om man har värdesaker i det.
Emma

#2 - Helena

Ja, flygplan är alltid ett upprörande ämne... Att ha bråttom ombord är naturligt om man har handbagage som ska upp på bagagehyllan då dessa inte är dimensionerade för att alla ska ha med sig detta. Det som inte får plats får checkas in helt enkelt, och har man då tagit med sig sina värdesaker för att hålla koll på dem eller någon annan orsak till att ha bagaget ombord (utöver viktgränsen på incheckat bagage såklart) så får man ju snällt ställa sig i kön snarast möjligen. Men annars?! Jag sitter kvar tills kön är slut vid gaten. Obs helt slut. För även när den ser slut ut så är det kö i airbridgen för att gå ombord på planet...

Svar: Sitter också alltid kvar tills kön är helt slut, hatar att stå i kö så jag sitter hellre ner med en bok under tiden. Brukar även vänta längst med att få stiga av för annars får man någon sur gubbe flåsandes i nacken som har bråttom av planet och knuffat alla framåt :D avstigningen går ju också alltid jättefort eftersom ingen vill vara kvar på planet ändå.
B

#3 - ErikaJ

Jag förstår inte. Ska man vända rumpan till den man passerar? Det tycker jag låter sämre än framsidan. Om man vänder framsidan mot personen kan man samtidigt ha ögonkontakt och man ser vad man gör.

Svar: Gör inte det situationen (om möjligt) än mer märklig? Man pressar sig förbi en okänd människa med skrevet mot dennes ansikte och har dessutom ögonkontakt? Nää jag kör andra hållet. Jag tänkte mest att i trånga utrymmen är det mer rimligt att vända rumpan till, då det är lättare att parera balansen i och med att benen bara böjs åt ett håll, liksom.
Maria

#4 - Kristina

Det värsta är ändå idioterna som står och trycker sig mot bagagebandet och väntar på sin väska och blockerar både sikt och utrymme att lyfta av väskor för resten! Blir helt tokig!! Om ALLA skulle stå ca en meter från bandet och vänta så skulle ALLA kunna se när sin väska kommer, stiga fram och lyfta ner den utan tjaffs och risk för tumult. Samma med att gå igenom säkerhetskontrollen, om ALLA tar av sig jackan, tar fram datorn och ur mynten I fickan INNAN det är dags att lägga sakerna på bandet så skulle så mycket tid och stress sparas. Puckon.

Svar: Men JAAAAA det här med bagagebandet, vad fan är grejen egentligen?! Och när man väl får syn på sin väska måste man pressa sig igenom en vägg av människor, därefter i panik dra väskan av bandet, och så är det alltid någon som fortfarande vägrar flytta på sig och därför råkar få väskan på sig. Nästan rätt åt hen då.
Hanna