bloggkommentatorerna

Stay cool
I två dagar har jag väntat på att få höra Bianca Ingrosso förklara varför hon valde att kyla ner sig i tre minuter i en 160 grader kall tub. Jag var beredd att satsa alla mina pengar på att det handlade om att få fantastisk hud, för folk gör precis vilka stollerier som helst om en perfekt hy ligger i potten. 

Idag fick jag höra lite, och det visade sig handla om hud, SÅKLART, samt träningsprestationer, viktminskning, energi, intelligens, stressminskning. 

Jag börjar låta som min mormor: "Som dom hittar på..." Och jag vet inte om jag och mormor menar "hittar på" som i uppfinningsrikedom, eller "hittar på" som i fantastier och bluff och båg. 

Vet inte om det är bluff och båg. Något händer säkert med en när man tinar upp från att ha varit iskall. Ren och skär lycka över att man överlevde kanske? Det kan väl kicka igång några endorfiner?
 
Jag KAN inte förstå hur saker och ting går att sälja? Hur folk orkar göra alla de där behandlingarna? Lyssnar på Jennie Hammar och Karin Bastin varje vecka berätta om senaste skönhetsbehandlingarna från Hollywood. Orka? Orka! Jag fattar inte hur det går till att uppbåda den energin som krävs för att sätta sig in i alla metoder, välja ut några som känns bäst, köpa jättedyra grejer, åka till ställen och prata med folk och bli behandlad med saker som gör ont eller känns obehagliga, gå runt röd i ansiktet i flera dagar och skämmas över det, för att kanske få lite mindre operfekt hy. 

//Mia
#1 - Anonym

Sånt larv tänker jag spontant men då kontrar väl nån om att det minsann är jättebra. Fast det är väl nåt man har lyxen att prioritera om man inte har annat att bekymra sig om. Kanske är jag bara lite bitter över att det ligger så långt ifrån min egen vardag att ta till en dylik metod. Fast nej bitter eller ej, alla hittepå-metoder som kändisar vurmar för kort men intensivt känns bara tröttsamma.

#2 - Anonym

Fast just när det gäller bloggare så kan jag väl kanske förstå alla onödiga(?) behandlingar som de går på. De betalar i de flesta fall inte ett korvöre, det är ju samarbeten eller dold smygreklam.
Kanske skulle inte tex Engla göra de sponsrade svindyra "diamantbehandlingarna" som hon gör regelbundet om hon var tvungen att ta ur egen ficka.

#3 - Malin

Håller med #2. Tycker det är lite löjligt att låtsas vara förvirrad över varför och hur folk som jobbar med sociala medier och bloggar provar på sånt här. Bianca hade ju inte gjort denna behandling utan att blogga om den. Antingen är det rent content (som när olika youtubers fick för sig att fylla sina hus med bollhavs-bollar i färgglad plast - fyller igen funktion, det är rent content) som ska sticka ut i mängden av outfitbilder, nagellack, småprat om en pojkvän som spelar fotboll på halvimponerande nivå eller ny grå nyans på sovrumsväggarna eller så är det sponsrat och det ingår i deras jobb att dyka upp på sådana här ställen.

#4 - Tove

Men det kan väl inte finnas massa skönhetsbehandlingar enbart för sponstrade bloggare som behöver content? Någon måste väl betala för alla olika behandlingar, hur finansieras ens existensen annars?

Jag tycker det på samma tema är märkligt att det ens finns tillräckligt många människor som vill köpa att miljontals produkter (t ex) LCC tar fram? Bara hålla reda på alla! Alltså jag förstår att det kan finnastyp 10 olika men att det bara går att månad in och månad ut för företaget att tra fram nya typer av sjönhetsprodukte,r med nya funktioner, och det finns ett intresse för alla? (I synnerhet eftersom ca alla skönhetsprodukter i världen verkar bestå i att de är fuktgivande) Tycker inte alls att det är något fel, är bara fascinerad av att vill lägga tid och pengar på det. Om man gör det för att man tycker det är roligt förstår jag, då kan man ju lägga tid på vad som helst. Men alla dessa människor kan väl inte tycka det är underhållande med hudvård, eller?

Svar: Ja, exakt. Fattar att de flesta bloggare inte hade testat alla dessa grejer om de behövt betala fullpris, men NÅGON ska väl ändå betala, och det är dessa jag undrar över.
//Mia
bloggkommentatorerna

#5 - Fnulan

#2 Japp, jag kan säga att det finns en del behandlingar jag har gjort som samarbeten (INTE smygreklam) som jag faktiskt inte gjort om jag behövt bekosta dom själv...

#6 - Malin

@Tove det är det som är poängen med influencer-marknadsföring. De får betalt för att inspirera andra till att göra dessa behandlingar som de sen betalar för, för att känna sig liiiite mer som Bianca i det här fallet eller som Cheryl Cole om vi pratar någon av de produkter hon är ansikte för, eller lite mer som valfri kändis som gör reklam för valfri grej. Man säljer en känsla av ett sammanhang som man vill vara med i.

#7 - Linn

Jag tycker sånt är jättekul och intressant! Om det kan få mig att må bättre på massa olika sätt, varför inte? På samma sätt tycker jag att det är kul att testa nya saker, allt från behandlingar till maträtter eller resor. Det är ett intresse och det tycker jag inte ska förminskas, varken av kvinnor eller män, men det gör de idag och det kommer de tyvärr göra imorgon också.

Svar: Ja, det kanske är samma sak som att se platser och äta mat... Men jag kan ändå inte förstå det. Att uppleva nya kulturer, möta människor, låta sina sinnen uppleva nya smaker, lukter, ljud, eller att för den delen få en kulturell upplevelse på hemmaplan känns ändå mer spännande än att stryka en ny produkt i ansiktet, eller än värre, spruta in något nytt i sin kropp.
Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.
//Mia
bloggkommentatorerna

#8 - Blomma

Anna Hibbs gör också det där.

#9 - Matilda

Känns bara som kallbad fast i en lyxigare förpackning. Men det finns väl dokumenterade fördelar med kallbad så det gäller väl även det här. Tänker dock att det känns härligare att gå till ett fint gammalt kallbadhus med allt vad det innebär.

#10 - Jenn - forever abroad

Haha... Vad kan det tänkas kosta? Känns rätt patetiskt. Hoppa i en isvak istället, har garanterat samma effekt!

#11 - Yasmine

tkr det e så tråkigt med alla kändisbloggar (och stora bloggare) när de bara gör saker för att de får betalt för att göra reklam för det... suck = boring