bloggkommentatorerna

Modern kolonialism
Matplatsen och 56-kilo har varit i Ghana en resa som sponsras av Nestlé för att se hur kakaoplantagen fungerar och för att möta människorna som arbetar där. Men så klart också för att sprida en positiv bild av Nestlés produktion. Det är ju därför de gör de här resorna med Influencers. Jag kan förstå varför man gör resan. Det är inte influencerna jag är kritisk till nedan. Vill klargöra det innan någon känner sig kränkt. :)
 
Nestlé är ett västerländskt företag som köper kakao billigt ifrån odlare i länder som inte är speciellt utvecklade. De är fattigare och de har inte kommit lika långt med den tekniska utvecklingen som vi har gjort i industriländerna. En av orsakerna till det är att vi köper deras kakao och förädlar den, vilket betyder att vi köper en råvara av dem, i det här fallet kakao och gör olika produkter av den för att sälja de vidare sedan och tjäna en massa pengar. Sen säljs chokladen och vad det nu kan vara runt om i världen och även tillbaka till de länder som de har köpt kakaon ifrån. (Tänker på Amerika innan revolutionen när de producerade råvaror som tobak och te till England och fick köpa tillbaka färdiga tobaksprodukter från dem sen. Jag förstår att det blev revolution och att amerikanerna lackade ur.)
 
Vilka tjänar mest pengar på detta? Jo, företaget som förädlar produkterna. De pengarna kommer inte Ghana till gagn och gör att de sällan får några pengar att starta en egen chokladtillverkning av. Alla småproducenter av kakao får knappt pengar så att de klarar av att överleva utan att sätta sina barn i arbete. Detta kallas att utnyttja den delen av världen som inte ännu har kunnat genomgå en industriell revolution som vi gjorde på 1800-talet. (Sverige hade också problem med att barn arbetade och inte kunde gå i skolan för att familjen var tvungen att försörjas.) Länder som utnyttjas på det här sätter har inte den infrastruktur som behövs till exempel för att de inte får in tillräckligt med pengar till landet för att investera och bygga upp det på olika sätt. Allt hänger ihop.  
 
När Nestlé säger att de har ett program för att minska på barnarbetet så är det till stor del för att de ser bättre ut för dem som företag när kakaon inte produceras av barn. Om Nestlé nu hade varit så måna om befolkningen i Ghana så hade de hjälpt de människorna som producerar kakaon att starta upp en egen tillverkning där. Men det är klart att de inte vill ge bort sin affärsidé. De vill ju tjäna alla pengar själva. Därför går en stor del av deras marknadsföring ut på att se ut som om de är en välgörenhetsorganisation. Se själva på hemsidan. 
 
Jag kan inte säga att jag bojkottar någon chokladtillverkare, så jag bidrager som konsument till att upprätthålla detta. Men jag önskar att de som producerar kakaon hade mer makt över sina grödor och att de fick möjlighet längre fram att starta sina egna industrier. Man kanske skall hoppas på en revolution?
 
//Anna-Maria
 
 
#1 - Ida

Genom åren har ni skrivit så mycket klokt och dessutom välformulerat så en vanlig lekman kan läsa och förstå poängen - ni måste få publicera era texter i ett större forum än detta. Har ni funderat på det? Ni är vassare i skrift än alla som figurerar i bloggvärlden och det är synd att ni inte når ut till fler. En sån här text tex skulle passa som krönika i vilken dagstidning som helst.

Jag tycker bara det är synd att er talang inte förvaltats bättre. Hur det är med besökssiffrorna på bloggen vet jag inte men antalet kommentarer är nästan obefintligt jämfört med tidigare.

#2 - Julia

Jättebra analys! Känns som ett väldigt tveksamt samarbete tycker jag.

#3 - Hanna Karlsson

Vilken bra analys! Du har så rätt.

#4 - Sanna

Ida 👏👏

#5 - Linnea

Matplatsen behöver verkligen pengarna denna resan genererar för henne. Hur ska hon annars finansiera sitt liv och leverne? Värre konsumtionshetsare och slit-och-släng mentalitet får man leta efter. Gratis är gott och pengar är alltid välkomna hos henne, skit samma hur tveksamma samarbeten hon gör verkar det som!

#6 - Frida

Håller med första kommentaren om att era analyser är 👌🏻

#7 - Sarah

Fattar ändå inte inte hur ni INTE är kritiska till Influencers? De vill bli tagna på allvar för sitt så kallade arbete men behöver aldrig ta ansvar för något? Märkligt.

#8 - Pernilla

JO! Jag tycker faktiskt visst man kan vara kritisk mot dem som personer! Precis som man är kritisk mot alla andra samarbeten som människor gör med tveksamma företag eller företag (tv-kanaler t.ex) gör med tveksamma personer. Det är Matplatsen och 56-kilo som valt att göra samarbetet, och nej de vet kanske inte precis vad Nestlé gör (vem fasen vet det?) men då är det väl deras uppgift att ta reda på det? Så jäkla trött på deras ansvarslösa leverne och hyllningssvansen som står bakom dem och köper varenda jävla produkt de gör reklam för.

#9 - Elise

Spot on!

#10 - Linda

Älskar inlägg i stil med dessa! Det är verkligen så ni visar att ni är klart bäst i bloggvärlden!

#11 - M

Nestlé är ju riktigt vidriga och ska självklart bojkottas:

- de har pushat sin bröstmjölkersättning på fattiga människor runt om i världen med spädbarnsdöd en masse som följd, eftersom folk inte haft råd att blanda efter instruktionerna och dessutom inte haft tillgång på rent vatten..

- de försöker ta kontroll över dricksvattenkällor världen över för att få sälja mer flaskvatten - och har fått ändrat rent vatten från att vara en mänsklig rättighet till ett 'behov'.

- de har prånglat ut matvaror med superhöga halter av bly och annat gift i länder som Indien, Uganda, Sudan och Kenya

- de har (självklart) varit involverade i mängder av barnarbetessaker, samt slavliknande förhållanden för arbetare hos flera av deras leverantörer.

- de hugger nationalparker i tex Ghana till fördel för kakaoplantage: 90% av flera skyddade områden har förvandlats till plantage, med stark reducering av elefant- och chimpanspopulationer som följd.

med mera, med mera..

#12 - Lina

Bra inlägg! Jag efterlyser även en debatt om influencers i förhållande till miljö och hållbarhetstänk. Att uppmuntra till konsumtion (som i princip alla bloggare gör) känns på många sätt så omodernt med tanke på det klimathot vi står inför. Överdriven konsumtion och flygresor står för en stor del av CO2-utsläppen. Jag blir väldigt bekymrad när jag ser vilken livsstil många influencers ”inspirerar” till, med många och långa flygresor varje år. Till och med Underbara Clara som i alla fall tidigare hade en tydlig hållbarhetsprofil på sin blogg flyger ju som en tok. Jag önskar att fler ville ifrågasätta hur man kan motivera en sån livsstil för sig själv och andra.

#13 - Blomma

Tack för att ni skriver om det här. Nestlé är värre än de flesta företag (bröstmjölksersättning i u-länder, försök att privatisera vatten, att ta allt vatten i fattiga länder för att göra läsk, etc). Jag förstår faktiskt inte att influencers väljer att sponsras av dem. Är pengarna värt att solka ner sitt eget rykte? Lönar det sig i längden när läsarna tappar respekten?

https://actions.sumofus.org/a/nestle-drop-your-intimidation-lawsuit-against-osceola-township?sp_ref=359530674.99.184321.f.0.4&source=fb

#14 - asd

Jag kan bara hålla med, längtar efter revolutionen. Och kan tillägga att till exempel panafrikanska presidenter (som vill få Afrika att förenas och jobba tillsammans) genom åren systematiskt motarbetats av omvärlden.

Och den här ambitionen att få Nestlé att se ut som "The Good guys"? Tja, så länge det gynnar dem. På samma sätt som de inte kunde bry sig mindre om Ebola så länge det inte drabbade Ghana och Elfenbenskusten - deras investeringar, mao.

#15 - Agnes

#12 håller med i allt du skriver, har också tänkt på detta länge. När ska influencers ställas till svars för den ohållbara livsstil de uppmuntrar till? Det har varit förvånansvärt tyst tycker jag. Nästan ALLA influencers uppmuntrar till konsumtionshets, vare sig det gäller kläder, skönhetsprodukter eller inredning... Och alla dessa flygresor? Hur kan man försvara det? Man kan liksom inte kompensera för detta genom att börja äta lite mer vegetariskt eller sälja lite kläder second hand... Önskar inte att hänga ut någon speciell person utan mer att frågan börjar lyftas, men det verkar inte hända. Någon mer som har tankar kring detta?

#16 - A-C

Jag håller helt med, både vad gäller tveksamheten i samarbetet här och det som påpekas i kommentarerna kring konsumtionshets. Det är ju helt galet att konsumera på det sättet och jag är väldigt förvånad över att det inte blir mer reaktioner på det. Läste nyligen på en av de här bloggarna en kommentar som tog upp just detta och fick svar, men svaret var i princip att ”det är ju mitt jobb att sälja saker...”