bloggkommentatorerna

Överöst med reklam
Hela december springer man till brevlådan flera gånger om dagen för att man beställt julklappar som man inte vill att någon annan familjemedlem ska hitta, och varje gång bär man in en hel trave med reklamutskick eftersom alla företag slåss om uppmärksamheten inför julhandeln. 

Lika ihärdiga är bloggarna med att spotta ur sig reklaminlägg den här tiden på året. Det enda man möts av när man tittar igenom de stora bloggarna är sponsrade inlägg, tävlingsinlägg och inlägg som innehåller adlinks. Jag fattar att det finns mycket pengar att tjäna, och att det är såhär det funkar, både i form av pappersreklam och på sociala medier, men jag blir också lite rädd. Förstör inte förtroendet som läsarna har för er genom att helt överge personliga inlägg bara för att det är december. 

Ersätt inte ett vanligt inlägg med ett reklaminlägg, utan bjud på både och, är mitt tips. 

//Mia
#1 - Karin

Ja så är det. Nu har jag 40 bloggar på min Bloglovin, gjorde nyligen en rensning. Rensade bort av tre orsaker;
1. Brukar vara en bra blogg men alldeles för mkt reklaminlägg och som heller inte känns trovärdiga för bloggaren.
2. Jag typ alltid känner mig irriterad eft att ha läst bloggen. Lite olika anledningar, försökt tänka om det är något som saknas i mitt liv som skapar irritationen, för så kan det ju vara. Men kom fram till att det visat sig att bloggarna inte mått bra, och det varit rätt aggressiv stämning i bloggen alternativt att bloggaren haft en extremt glättig yta.
3. Att bloggen inte tillför ngt mer till mig, växt ifrån. Att jag bara läst av gammal vana.

När det gäller bloggar så upplever jag att tills för ett tag sen så var bloggarna i "maktposition" dvs hade ett kunskapsövertag över företag. Och de kunde producera lite vad som i reklaminläggsvög. Men nu så är kunskapen högre hos företag (och reklambyråer som hjälper företagen) och även säkert på portaler. Jag tror att många bloggare skulle vara betjänta av att ta in proffs som hjälper dom i att ta hand om sin blogg och även med reklamsamarbeten.

#2 - Anonym

Hur stor andel reklam tycker ni är okej? Förut skulle jag ha sagt ca 20%, men nu finns det en del bloggar, tex Bianca Ingrosso och Matplatsen som känns som att de ligger på 80-100%.

#3 - Karin

#2
Jag vet inte. En stor bloggare skrev att hon hade två reklaminlägg i veckan. Vid jul kanske lite mer och när hon fått mkt kritik ett tag så drog hon ned och hade bara ett i veckan under sin semester.
Men läste detta för ett-två år sedan så kanske ändrats.
Vet inte hur många blogginlägg hon producerade per vecka men under veckodagarna iallafall två. Så säg 14 st per vecka. Det skulle ju då bli att ett av sju inlägg är reklam.
Två samarbeten per vecka är lika med 104 st inlägg per år. Det är många. Tror inte alltid det är antal reklaminlägg som ger mkt kritik i kommentarerna utan att det inte blir trovärdigt att "älska" allt man tipsar om.

#4 - Anonym

Matplatsen är iallafall en förstörd blogg. Alldeles för mycket reklam och samarbeten. Det ger en känsla av girighet och det finns ingen mening med att läsa skräpet. Synd att hon sabbar sin egen blogg.

#5 - Petra

Matplatsen är värst av dem jag läser, hon är så penga-& prylgalen så det är ju typ endast reklam hos henne, vilket är synd.

#6 - Blomma

För alla som är trötta på Matplatsen måste jag få rekommendera http://zeinaskitchen.se/. Jättegod mat och ingen reklam.

#7 - Anonym

Ja, det är något oerhört osympatiskt över att vara så konsumtionshungrig som Victoria Riis Matplatsen är.
Har slutat läsa bloggen, men går fortfarande in och söker efter recept då och då. Matplatsen borde byta namn till Köpplatsen.