bloggkommentatorerna

Ranta loss
Härligt att kommentarsfältet är igång igen. Jag kände mig inte hel som människa där ett tag. Väntade mig mothugg och hyllningar under det här inlägget om Mamaplaneten och så uteblev allt. Deppigt. 
 
Idag har jag fått världens roligaste kommentar av Mia i och för sig så det vägde upp. Jag rantade loss om en grej som jag är sjukt irriterad på och så avbryter hon mig mitt i och säger: -Nu låter du änna som Lamotte. Då kunde jag ju inte annat än att skratta knäna av mig istället. Det ligger nära det där för mig rantandet och gapskrattet. 
 
Jag skrattar fortfarande åt det. Så jävla roligt att man kan bli så ilsk över något att man kommer upp på Lamottes nivå. 
 
En annan bloggare som har rantat loss är Maggan Graaf. Oerhört underhållande tycker jag att läsa hennes inlägg om hur allt skulle kunna ses som reklam i en blogg. Så fort man visar upp en bild från sitt hem eller på sig själv så är det ju kläder och inredning som syns. Det är klart att det inte är lätt att veta vad som är vad och spons skall märkas ut, men det blir fånigt när det blir fullskaligt krig när någon har glömt det en gång. Apropå det här med reklam och så i bloggar så påverkas jag lika mycket av det som bloggaren har köpt själv och det som den har fått och skall göra reklam för. Så känner man att man är väldigt påverkbar av allt som bloggare har på sig och omkring sig, så får man nog sluta läsa bloggar. 
 
Ha en fin fredag och tack för att ni testkommenterade här under. <3
 
//Anna-Maria
 
 
 
 
#1 - Hmm

Ang ditt inlägg. Jag blev sur för att det inte gick att kommenta för det jag skulle skriva var det här...

Ett av era bästa inlägg på mycket länge. :)

#2 - Anonym

Fast va? Det handlar ju inte om hur påverkbar jag som läsare är. Hade alla bloggare tydligt reklammarkerat allt de får ersättning för (pengar eller produkter) samt reklammarkerat alla egna produkter så hade vi inte behövt ha diskussionen. Hur svårt kan det vara att markera rätt liksom?
Självklart får de rekommendera produkter och ha produkter i sitt flöde, men då bla maggan fuskar så jäkla mycket med att markera samarbeten så vet man ju som följare inte vad som är vad. Slutade följa maggan pga det.

#3 - Kim

Jag hör till dem som älskar att en kan tjäna pengar på sociala medier typ bloggar, instagram och poddar men det finns ändå gränser. Lyssnar på en podd skapad av två bloggkvinnor avsnittet var 40 min långt och innehöll tre annonssammarbeten total tid typ 10 minuter. Det första samarbetet kändes verklige äkta och genomtänkt men när det kom två samarbeten till där allting är underbart, fantastiskt och man inte fattar hur man kunnat leva utan just den varan då tröttnade jag. Det finns ju gränser för vad jag som läsare/lyssnare går på

#4 - Karin

Tycker underbaraclara är föredömlig, hon ställde fråga för ett sen i bloggen om hon verkligen skulle behöva märka ut de inlägg som som handlar om sina egna märken som missclarity (kläder). Efter inlägget har hon gjort det. Tycker allt ser snyggt ut och funkar bra i bloggen.

#5 - Tove

Fast ibland får bloggare kritik för att de inte reklammärker när de gör något som marknadsför dem själva som varumärke, såg t ec att underbaravlara fick det i samband med att hon var mes i någon kampanj gratis. Är det rimligt, isf ska ju allt reklammarkeras? Och varför tycks fe tjata så mycket mer OK att visa upp sin bok utan att reklammarkera? Men inte ett par skir man tjänar pengar på att sälja? Jämför man andra som jobbar inom media gör man ju ofta någon typ av kampanj med intervjuer och framträdanden när man ska lansera ngt nytt man kommet tjäna pengar på så som en bok eller en show.

njaa jag håller med Maggan, det finns oklarheter i vad som är marknadsföring av en själv och egna produkter och inte, knappast glasklart. Tycks även finnas lite skillnad mellan fin och ful kultur i bedömningen.


externa samarbeten däremot är ju tydligare,. Oklart där är väl snarare vilka gåvor som bör reklammarkeras. Får man 5 grejer hembjudande varje dag kan man givetvis inte sägas automatiskt ha samarbeten med alla dessa företag som skickar godis och prylar till en oombett. Inte ens om godiset poppar upp i något blogginlägg i förbifarten. Men får man en resa som gåva bör det ju reklammarkeras trots att man ej får betalt. Så jag vet inte vart gränsen går där heller.

#6 - Tove

*skor*hembudade osv. Förlåt för allt slarv ovan.

#7 - Nettan

Äh, jag ser allt i en blogg som reklam, oavsett om den som bloggar fått betalt eller inte för att visa upp produkten eller tjänsten. Många av de som bloggar tjänar pengar på det, varför ska de annars lägga så oerhört mycket tid på det. Vad spelar det för roll för den som läser hur pengarna tjänas in. Det påverkar inte läsandet av bloggen. Som läsare borde man kunna vara så pass smart att inse att allt på sätt och vis är reklam och bara vara glad att man får läsa.