bloggkommentatorerna

Slutet för Fredagspodden
Hannah och Amanda meddelar nu att de lägger ner Fredagspodden. I februari startar en avskedsturné, sex år efter första avsnittet. 

Blev ni chockade över detta? Jag blev inte det, utan jag har haft det på känn ett tag. Hannah och Amanda brukar ha fingret i luften och vara skickliga på att se när det är dags att gå vidare, och vad som är nästa grej. Jag har själv lyssnat på alla avsnitt av Fredagspodden, men jag slutade för två verkor sedan. Jag var spymätt på deras podcast, som har roat mig i så många år. 

Jag tycker det ska bli väldigt spännande att se vad de satsar på nu. Skönhetsvården är ju det som de pratar mest om i dagsläget, det senaste är ju en salong för män, men de måste ju marknadsföra det också. De har sina instagramkonton, men ingen står ut med instagram som enbart gör reklam. Jag tittar till exempel aldrig på deras instastory längre, eftersom jag vet att nästan alla stories handlar om lediga tider för fotfilning på Daisy Grace. Och podden har ju gått åt samma håll. Det senaste avsnittet jag hörde avhandlade skönhetsbehandlingar i nästan en kvart. Sedan prat om Alex senaste bok, och deras gamla bok The Golden Year, som tydligen fortfarande säljs. Lägg till sponsorsnacket på det, och det är inte mycket innehåll kvar. Helt rätt att sluta nu. 

Kommer ni sakna dem? Eller tror ni att vi kommer få se dem via en annan kanal?

//Mia

Uppdatering: Nu känner jag att jag nog måste hoppa på det igen. Kan inte följa podden i 5,5 år, och sedan inte följa med in i mål. Jag får helt enkelt lyssna i kapp de missade avsnitten, och sedan hänga på till februari. 
#1 - Bello

Deras podd känns tyvärr som att den helt förstördes av intensiv marknadsföring och reklaminslag på bekostnad av faktiskt innehåll. Den var så himla bra i början för de är ju roliga och driftiga personer, men de senaste åren kändes den mest som en kanal för att promota andra (inkl. deras egna) projekt och grejer. Som poddlyssnare är man kräsen idag för utbudet är stort, men marknaden känns ändå inte mättad - jag letar ofta efter nya poddar och poddavsnitt. Tror aldrig se skulle erkänna att de förstörde den dock, och om man definierar kvalitet efter lönsamhet så stämmer det nog.

#2 - Jenn - forever abroad

Jag fattade aldrig tycke för deras podd och förstod inte riktigt hypen. Man blir ju nyfiken om de tappat i lyssnarsiffror dramatiskt också eller om de bara själva tappat intresset? De tappade hur som helst all min respekt när de kom ut med sina skönhetspiller...

Svar: Anledningen till att jag gillade den i grunden var att de dels bjöd mycket på sina egna svagheter och känslor. Självklart inte allt, självklart är det tillrättalagt, men man kan inte begära allt av folk som är så bevakade. Men framförallt för att de har en rolig och skön jargong mellan sig, på ett sätt som bara riktigt nära vänner eller kanske helst syskon kan ha. Jag uppskattade nästan mest de minst seriösa sekvenserna, då de bara drev med sig själva och varandra och garvade.
Jag undrar också över lyssnarsiffrorna. Har aldrig fattat var man hittar trovärdig pod-statistik.

//Mia
bloggkommentatorerna

#3 - Line

Jag slutade lyssna för många år sedan, pga att reklamen tog över på bekostnad av innehållet. Jag minns att jag fick nog någon gång H&A pratade i flera minuter om hur mycket de älskar kaffe (för att marknadsföra nåt kaffe alltså).

#4 - Elsa

Neej, blev så ledsen när jag hörde detta. Har verkligen älskat deras podd och lyssnat på den varje fredag i flera års tid. Måste dock erkänna att den tyvärr blivit sämre och att jag inte riktigt orkat lyssna lika flitigt den senaste tiden. För mycket snack om Daisy Grace för min smak. Men kommer verkkigen att sakna dem och hoppas att de hittar en ny form. Hela orsaken till att de säljer så mycket produkter är ju att folk älskar deras syskonduo. Vad finns kvar om podcasten slutar? Hoppas de börjar med något nytt som inte enbart innefattar reklam och tråkiga Insta stories.

#5 - Lilly

Slutade märkligt nog också lyssna för två veckor sedan, och för det inte lyssnat klart. Så uppenbart att merparten de säger bygger upp för att sälja egna varor.

#6 - Emma

Också lyssnat i alla år, men instämmer med dig om reklam och sponssnacket. Det är ett överflöd av det nu. Det tar bort det "personliga" liksom.. så det är nog rätt beslut att avrunda nu även om det kommer kännas lite, lite tomt på fredagarna :)

#7 - Anonym

Jag slutade lyssna för 1-1.5 år sedan. Det blev för mycket reklam och hybris. Älskade deras skörhet i början, men den försvann med sponsorsnacket och med pengar de tjänade.
Obs! Älskar kvinnor som tar för sig och som tjänar pengar. Älskar bara inte podden pga dålig.

#8 - Anonym

Men hur ska nu alla överprisade plagg och kosttillskott säljas??!

#9 - Anonym

Jag har slutat lyssna på dem i flera gånger, och börjat igen. Varje gång jag slutat har det varit på grund av deras lättkränkthet och att de inte inser att de är mäktiga personer, utan vill se sig som underdogs trots att det typ regnar miljoner över dem.

Första gången jag slutade lyssna på dem var när Amanda på riktigt blev arg över att ingen från sjukvården hört av sig till dem efter ett avsnitt då de pratade om psykvården, som att hon verkligen trodde att alla läkare satt och lyssnade på fredagspodden. Sedan började jag lyssna igen och gillade podden länge. Hade ett kort uppehåll efter att Hannah raljerade över att de inte släpptes in i de fina författarkretsarna för att de var kvinnor, inte för att deras böcker är skit. Kom dock över det snabbt. Sedan flippade Hannah över någon kommentar på instagram som inte ens var lite elak, och då slutade jag helt lyssna. Sedan kom skönhetspillret och allt debakel kring det och då tänkte jag att de har nog inte långt kvar.

Kan sammanfatta med att jag tror de är för lättkränkta för att synas i sociala medier på det sättet de gör. Det är en sak att inte ta skit, men de kan inte ens ta minsta lilla kritik även från proffessionella kollegor, och då håller man inte.

#10 - Lotta

Jag slutade lyssna på dem för cirka två år sen. Det var för mycket reklam och för mycket skryt, även skryt om vilka de (en av dem) umgås med.
Slutade även för länge sen att lyssna på makens och hans väns podcast. Även de har drabbats av av nån slags hybris.
Jag saknar inte nån av dem. Däremot är ex-svägerskans nya tv-show ganska kul. Hon framstår numera som den mest intelligenta av dem.

#11 - Anna

Samma som #9. Slutade lyssna för nåt år sen. Tyckte det var så sjukt att de kan håna och vara elaka mot personer i podden. Men så fort de själva får någon form av kritik så är det offerkoftan på ”det är så synd om oss”. Tycker inte det är synd om någon som tjänar miljoner kronor och sen får kritik på en produkt som den säljer.

#12 - Petra

Jag började lyssna på deras pod en gång när jag var riktigt bakis, runt avsnitt 100 tror jag. Blev så tröstad och lugnad av deras snack haha, och sen var jag en trogen lyssnare länge. Slutade lyssna nån gång i samband med pillrena, de hade redan visat exempel på dålig hantering av kritik tidigare och jag tror jag tröttnade där. Det var liksom inte något aktivt beslut att inte lyssna mer, har bara inte blivit av..

#13 - yasmine

I början gillade jag den faktiskt. Då hade jag precis sett repriser av "Middag hos Hannah & Amanda" på Youtube (Som jag tyckte va jättebra för övrigt) men med tiden började det abra blir mer och mer och mer reklaminslag och det är verkligen nåt jag på allvar inte tål eller klarar av att höra! Helt allergisk mot det i sociala medier! Det gäller såklart alla och inte bara Hannah & Amanda, men det blev för mycket... tillslut kändes det som om halva poddavsnitten bara var marknadsföring o reklam/sponsorreklam! :( Nää, då vill jag hellre se dom på youtube igen i liknande tidigare program de gjorde!