bloggkommentatorerna

Tema är bra
Fattade inte förrän jag läste en kommentar, att UnderbaraClara har temavecka på gång. Rött är temat. Hon skriver om ilska, outfits och mens, hittills. Ett brett tema helt enkelt. Gå in och kolla.

Jag trodde först att mensinlägget var ett samarbete med någon menskoppstillverkare eller liknande, för det kändes av någon anledning lite omotiverat att låta det stå för sig själv (ja, det är sjukt, men man är ju van vid samarbetesinlägg som sticker ut numera). Men det var alltså en del av temat.

Ett hyfsat brett tema är en väldigt smart grej för att komma på nya idéer till blogginlägg. Tips till er som bloggar alltså.

//Mia

#1 - Anonym

Det är svårt veta vad som är reklam eller inte. Man börjar bli mer och mer kritisk till blogginlägg.

Se som Evelina (Happilyeverafter), hon har knappt en kommentar längre. Tror det beror på hennes smygreklam, folk tröttnar (ja hon är bättre på att märka nuförtiden men det blir så uppenbart ändå att hon bara gör reklam utan att mena det).

Jonna Jinton är också duktig på att göra reklam för saker som känns oäkta. Det blir så uppenbart och krystat men hon har väl lika många kommentarer som vanligt. Som det om Grönland, tycker det skrek reklam om Google Maps men hittade inget om det.

Det är klart att jag förstår att de vill tjäna pengar på bloggen, men när de gör reklam för saker som ligger långt ifrån dem själva och det blir så uppenbart att de bara gör det för reklamens skull så är frågan om de inte tappar läsare än tjänar på det.

#2 - Anonym

#1
Menade inte att inte Google maps passade Jonna. Bara att många andra saker hon gör reklam för känns väldigt krystat. Visst, gör reklam men gör det ärligt utan att försköna allt. Helt plötsligt har hon alltid älskat doften av si eller så och tänkt på det varje dag. Lite lagom till hon ska göra reklam för det.

Tycker att hon verkar som en jättefin tjej, snäll och omtänksam. Så inget illa ment mot henne, bara att reklamen kunde göras annorlunda.

#3 - johanna

#1 INSTÄMMER! Jag slutade följa Jonna efter att hon blev allt mer kommersiell och började göra reklam för saker som kändes helt "fel" för henne, minns nån fräsig lyxbil tex. Gick in för att läsa Google Earth-inlägget nu och kan konstatera att jag inte ångrar mitt beslut ;) Gillar också henne som person egentligen och förundras över hennes livsstil men klarar inte av alla dessa samarbeten som både är irrelevanta och dåligt utmärkta.

Men, som vi har pratat om förut här i kommenartsfältet, så verkar ju hennes läsare vara av en lite annan typ än snittbloggläsaren (många lokala 60-plussare från Västernorrland) och de kanske inte är lika kritiska.

#4 - johanna

Och ett tillägg innan nån hugger ;) Jag tycker GIVETVIS att influencers ska tjäna pengar men jag, liksom lagboken, tycker att de har ett ansvar för att vara tydliga med vad som är betalt.

#5 - Anjana

Jag tror inte att Jonnas inlägg om Google var ett smygreklam-inlägg. Endera gör man reklam och märker ut det snyggt som Clara och Jonna eller så gör man det i smyg som alla jäkla Schulmans m.fl.

#6 - Anonym

Vare sig reklamen är rätt markerat eller inte så får jag ibland en känsla av att bloggare (somliga) är rätt giriga. De ska liksom få allt gratis eller billigare trots att det inte har något samband med deras typ av blogg. Det har gått så långt att jag inte tror att bloggare betalar fullt pris för något som exponeras i deras blogg.

#7 - Anonym

# 3 Johanna
Jag råkade skriva Google maps men menade såklart Google earth som du skrev 🙂
Jag håller med att man inte orkar läsa när det är dåligt märkt, omärkt, eller som du skrev om bilen. Känns så oäkta. Hade varit ärligare att skriva att jag har bilen för jag behöver tjäna pengar, så nu är det så. Istället ska det bäddas in i massa lulllull och gärna nåt övernaturligt hur det känns köra bilen.

Ja så är det säkert, hennes läsare är nog till stor del äldre (jag är också västernorrlänning men yngre och en aning mer kritisk 😉)

#8 - Anonym

#6
Så är det säkert i många fall.. Och man kan inte klandra dom egentligen. Jag hade också tagit emot dyra barnkläder, skor och heminredning och lovordat det. Så jag skulle få det fler gånger. Jag hade aldrig klagat på dyra saker, då lär de hitta nån annan som är bättre på att göra reklam.

Men när bloggare är sådär, så tappar de trovärdigheten istället (många gånger).
Jag håller med dig, jag tror inte heller att de köpt saker själva. Även om de nu skulle gjort det så har de bara sig själv att skylla att trovärdigheten är dålig.