bloggkommentatorerna

Dagens alkemister
Influencers. Smaka på ordet. Smakar ingenting. Det är kanske därför de måste fylla sina liv med så mycket?

Mer positiva människor än influencers kan det inte ha funnits sedan åttiotalisterna (litterär strömning) i slutet på 1800-talet. Det var då allt hände. Industrialismen hade slagit igenom, folk flyttade till städerna, tåget var på G samt elektriciteten och folk fick fritid för första gången. Livet låg framför dem. Allt var möjligt. Ingen tänkte på miljön. Arbetarna slet medan många med framtidstro skaffade sig bekvämligheter. Exakt samma känsla fanns hos människorna i slutet på 1800-talet som man ser hos influencers idag. Jag skulle inte bli förvånad om någon dammade av Strindbergs gamla alkemistlåda för att göra guld. Så bra är självförtroendet. Allt går! Allt går att sälja!

Grejen är bara den att det inte riktigt håller idag. Vi kan inte fortsätta flyga, konsumera in absurdum. Det är därför man mår illa när man ser hur framtidstro kopplas ihop med konsumtion. Ja, influencerns egen framtid blir tryggad ekonomiskt. Men vad händer med vårt samhälle och vår jord?

//Anna-Maria






#1 - Anna

Bra skrivet!

#2 - A

Förhoppningsvis kommer dessa influencers inom en snar framtid inse att deras livsstil är otrendig och att de flesta ser på livsstilen med avsmak. Världen brinner och befinner sig i kris och att gotta sig på den nivån på alla plan som de gör är helt otroligt verklighetsfrånvänt. Varken särskilt fräscht eller intelligent. Är det bara jag som ser på många kända människor som dåtidens gycklare som gjorde allt för att underhålla men aldrig blev tagna på allvar. Tycker det är så sorgligt på så många sätt och finner inget att avundas. Ryser av bara tanken att behöva prestera på de sätt som görs och att sälja sin integritet och eventuellt sin själ för pengar. Jag tror vi kommer att uppleva ännu större utmaningar i framtiden och så småningom kommer nog bara de influencers som har något meningsfullt att förmedla bestå alternativt att i denna dystra värld ökar behovet av ett gäng gycklare som gör vardagen uthärdlig.

#3 - Maggan

Vandrande reklampelare var ordet som slog mig för flera år sen, innan det så fint började heta influencer 😂

#4 - EmmaS

Off topic, ni som behöver argument att metoo fortfarande behövs, kolla in 60 minutes intervjun med Nya Zeelands kvinnliga premiärminister. Hon har gjort väldigt mycket men fick utså otroligt nedvärderande kommentarer och frågor. Skulle någon fråga en man när han hade sex och hans ofödda barn blev till?!?
Alltså fy fan vad less man blir.
Värst är också att hon inte riktigt kan klaga på det som hände utan att få kritik medans han som intervjuade säger att det inte var något fel på frågorna.

On topic, ja, konsumtionsbubblan som influencers är en drivkraft bakom kommer spricka snart. Tycker Isabella inlägg om hennes väns företag om stringtrosor visar det litegrann. Läsarna ifrågasatte istället för att bara svälja med hull och hår.

#5 - Maria

Ja dessa influencers som har köp köp flyg flyg utan hejd som motto. En del skriver om vikten av att röra sig osv och det kan man hålla med om men måste man göra en klimatvidrig resa till Thailand för det. Topphälsa anordnar ofta träningsresor till Thailand, vad jag förstår stannar man bart'a en vecka. Usch med tanke på klimatpåverkan. En annan influencer skrev att man skulle absolut inte köpa en padda till barnen för då rörde dom mindre på sig och det kan ju stämma men ännu värre för de unga är föräldrarnas eviga flygande hit och dit, värre för dom i längden faktiskt. Den där köp ingen padda till barnen har varit på flera resor till Thailand de senaste åren, bl a. Och hur många klädmärken behövs egentligen? Jag är också förvånad över hur många som skriver kommentarer som lycko dig osv varenda gång ngn skriver om en långväga flygresa, nu senaste Camilla L. Hon är väl inte direkt ngn influencer men ändå ngn som många ser upp till.

#6 - Julia

Tack för ett tänkvärt inlägg, jag gillar särskilt jämförelsen kring självförtroendet och Strindbergs alkemistlåda. För ett par veckor sedan skrev jag om mina tankar kring influencers och de går lite i samma linje tror jag. Tycker det är väldigt intressant att detta tas upp mer och mer i alla fall, det känns som att det är dags att vi ifrågasätter. http://prick.blogg.se/2018/february/mina-tankar-om-influencers-reklam.html

#7 - Linnea

Väldigt bra och viktigt inlägg! De gånger jag ifrågasatt (på ett relevant och trevligt sätt såklart) en del bloggares konsumtion eller ständiga resande, alkoholkonsumtion eller uthängande av sin familjs privatliv så har jag blivit antingen blockad eller så har jag fått svar ”det är mitt liv jag gör som jag vill!”
Ett annat argument är att influenser är ett yrke. Men då kan jag känna att det är ett påhittat yrke. Inget som behövdes för 20 år sen och vi skulle klara oss bra utan det även om 20 år. Ett yrke som i det långa loppet gör mer ont än gott med all konsumtionshets och jämförelseångest. Väldigt få bloggare skriver om djupare, viktigare ämnen med nån form av budskap där de tänkt till.

#8 - Anna

Tack för ett otroligt bra inlägg! Håller med dig till 100 %

#9 - Lina

Vilket bra inlägg! Det gläder mig att fler och fler börjar ifrågasätta den livsstil som många ”influencers” gör reklam för. Den är ju precis som ni säger inte hållbar alls.

#10 - Hanna Karlsson

Vilket bra inlägg! Verkligen tänkvärt.

#11 - Linnea

Spot on! Bubblan kommer brista snart.

#12 - S

Det höll ju inte då heller? Man trodde miljön kunde tålda vad som helst, men insåg att det var heltokig. Miljöproblem har funnits hur länge som helst, det är inte nytt för vår tid även om det ibland känns så.