bloggkommentatorerna

Ambassadör för skönhetsoperationer
Jag och Anna-Maria har pratat om var gränsen går för vilken reklam vi skulle kunna göra, och vi skojade om banners med reklam för alkohol, cigg och spel och sa, "ja, för fan, kör bara!". Men det skulle då vara i bannersform, det skulle vara svårt att sitta och aktivt tala gott om cigaretter liksom (inte minst eftersom ingen av oss röker). Just banners, som knappast är det som ger mest pengar längre, är ju som att skriva i en tidning som har annonsplatser och det har ju typ alla. 

Med samarbeten är det som sagt svårare, för där måste man ju tala gott om saken. Jag förstod direkt när jag lyssnade på ett avsnitt av Tvillingpodden runt jul, att min gräns går långt innan att bli ambassadör för en skönhetsklinik. Jessica och Angelica Lagergren åker runt och möter sina lyssnare på kliniken de är sponsrade av, och berättar om olika ingrepp. Vad tycker ni om det?

Jag blev i alla fall glad när jag läste att Angelicas läsare reagerar negativt på att hon i ena Instagraminlägget lägger upp en kroppspositiv pepp om att man aldrig ska tala negativt om sin kropp, och några dagar senare lägger upp ett betalt inlägg om hur hon fryser bort fettet på höfterna.

 
 Hon berättade även i podden som jag lyssnade på att hon opererat in implantat i brösten, och hon har även gjort skrivit om sin klinik där hon gjort botox. Är det det hon syftar på när hon skriver att hennes barn aldrig kommer höra henne klaga? För att hon opererar istället för att klaga? Följarna har reagerat och tycker att det är oansvarigt att använda sitt arbete som influencer till att göra reklam för skönhetsoperationer. 

Jag håller med. Jag blir illa berörd och har faktiskt valt att inte lyssna på de senaste avsnitten, för det är så mycket prat om olika dieter, träningssatsningar, ingrepp och operationer. Det är det sista jag behöver, känner jag. 

//Mia
 
#1 - Camilla

Skönhet och shopping är för mig två helt ointressanta ämnen som gör att jag hoppar över inlägg/slutar lyssna på poddar. Följer Angelica men har helt hoppat över inläggen som handlat om det här. Men nu blir jag lite orolig när jag tänker på att det blir vanligare och vanligare med olika ingrepp - var ska utvecklingen sluta?

#2 - Miomio

Håller med dem ! De tar noll ansvar kring sina läsare och vad de sänder ut för signaler. Är väldigt motsägelsefulla och tror nog att de kan grunda sig i att Angelica är den smala tvillingen och Jessica den lite rundare. Tror de behöver jobba på självkänsla istället för att sprida den kroppshetsen de gör. Och nej jag lyssnar inte längre på deras podd, det är som att lyssna på ett gäng högstadietjejer som snackar om deras kroppar. Synd, de borde tänka till.

#3 - Hanna Hanna

Håller absolut med! Herregud. Jag vet inte ens vem människan är men klickade in nu och läste både inlägg och kommentarer, samt hennes copy - paste:ade svar som hon skrev till alla. Känns både ogenomtänkt och oansvarigt. Som någon skrev, alla unga tjejer som läser och inspireras/ser upp till dessa influencer. Nä Hujedamig.

#4 - Hanna Karlsson

Jag håller med om att det känns oansvarigt! Framförallt mot de yngre läsarna som tar till sig allt och har svårt att sålla bland alla intryck.

#5 - Hemsida Blogg

Låter intressant så länge det går djupare än skinnet. Tex jag förlängde och förtjockade min kauk, för mitt självförtroende är smalt och håller, mig kort. Min flickvän sa att storleken spelar ingen roll men då tog jag henne allvarligt på orden och gav inte ens en liten punktad betydelse till innehållets kontinent.

Funderade på reklamtexten:
Jag har dåligt självförtroende som jag är, tror du liksom jag att manipulationer hjälper tillfälligt för ett tag, häng med i "köttfrigörelsen från skinnet" så blir vi ett team i korvskinnet. Matriarkatets manipulationsförmåga och styrka övervinner självhjälpsvågens förvirring.

Men sedan kom jag att tänka på att det var rester från sådannadäringasaker som när jag själv hade en kropp och ingen distans till den. Utan kropp är livet lättare men jag har fortfarande inte hittat hem, Så nu vandrar jag från kropp till kropp och väcker tanken på den egna osäkerheten. Men vattnar den gör var och en helt själv i naturligt samarbete med alla andra.

Produktutvecklandet fortsätter nu med sekulära närings pellets. Samt den förvirring vi alla känner då och då rakt av men ogärna visar i ansiktet