bloggkommentatorerna

Vad höll vi på med?
Motreaktionerna mot människors överkonsumtion och resande har vuxit sig större den senaste tiden. Läste Emmas vintage och hennes sammanställning och jag har tänkt samma sak. 

Det började med Isobels text om att hon har slutat att flyga och Jens text om hur vi visar våra barn en värld i förändring, som börjar förstöras och delvis redan är förstörd och det sjuka i det. 

Det är ju galet hur billigt det är att flyga. Eller hur? Det borde kosta mycket mer. Om det gjorde det så hade folk inte haft råd och begränsat resandet eller valt andra sätt att resa på. Om det ska bli någon förändring måste det till politiska beslut. Isobel är one of a kind. Vi andra dödliga måste bli tvingade att inte resa. Det går stick i stäv med vårt kapitalistiska samhälle och inflationsmålen att inte konsumera. Men vi måste snart göra något åt det som är ohållbart.

Om den här kritiken och de här åsikterna växer sig större så kommer folk inte skryta om att resa längre i och för sig. Då blir det skämmigt att flyga och få kommer att lägga upp det på sociala medier. Det kanske gör att vi vänjer oss av vid de exotiska resmål som går till döda korallrev och sjunkande öar. Istället kommer vi se bilder på resmål närmare oss och bli lockade av det istället. 

Vi kommer se tillbaka på den tid vi lever i nu och tänka "vad höll vi på med"?

Vad tror ni om utvecklingen? 

//Anna-Maria
(null)

#1 - Sara

Att ta tåget till utlandet har blivit i princip omöjligt pga otroligt höga priser och svårighet att boka (i en jämförelse som svd gjorde kostade det 20'000 - 40'000 för en familj på 5 personer att ta tåget stockholm-london, jämfört med 4-10'000 för samma resa med flyg). Färjor till Storbritannien finns knappt längre. Vill man ta sig någonstans måste man tyvärr ofta flyga. Jag tror inte lösningen är att sluta resa, möten mellan människor och kulturer är så otroligt viktigt. Men nya sätt måste till, och kanske att lägga mer tid på själva resan också.

#2 - Tellus

Miljöproblem är inte förhandlingsbara. Förstör vi jorden som hem för människor finns inga andra värden kvar, det går liksom inte att ställande anses intressen. Tror vi har svårt att ta in vad det faktiskt handlar om, att se proportionerna jämfört med andra problem.

Så glad att det uppmärksammas mer!

#3 - Hanna Karlsson

Den där sammanställningen är bra tycker jag. Vi flyger alldeles för mycket men jag tycker att det åks alldeles för mycket bil också. Nu när jag åker kollektivt varje gång till jobbet så slås jag av hur ohälsosamt det är att vistas ute. Lukten av alla avgaser är inte särskilt trevlig och jag funderar över hur mina lungor kommer må om ett tag. Jag tycker att alla som kan borde åka kollektivt och inte ta bilen när man har max en kilometer att gå som en kollega till mig på jobbet gör….

#4 - Erika

Jag flyger inte (sedan 2014). Åkte faktiskt till just London med tåg i somras, jag, min man och vår då 6 mån bebis. Vidare med tåg till norra england där vi hyrde bil några dagar och hälsade på vänner. På hemväg tog vi färjan newcastle till amsterdam. Stannade där lite och gick på museum innan vi åkte hem.

Det klart att det är något annat än att flyga och vara framme på några timmar och sedan swish tillbaka igen. Men för mig var det en perfekt resa. för oss kostade biljetterna kanske 2000-2500 enkel resa per vuxen, plus en övernattning vardera vägen (plus ngra nätter i Amsterdam, men det var ju inte "resekostnad". )

Jag vet att det är mycket snack om att "det har blivit omöjligt att ta tåget till europa". Det har blivit lite knöligare för att man inte kan åka nattåg till berlin från köpenhamn om det nu är dit man ska. Men det går fortfarande utmärkt.

Året innan åkte vi på tåg-bröloppsresa till kroatien/bosnien.

Boka på deutchebahns hemsida där kan man boka tåg nästan hela Europa. Gör't! Det är kul!

#5 - Anna

Sandra Beijer skrev om det också igår, att hon inte vill sluta resa.

#6 - Karin

Om vi kunde få folk att sluta åka på resor där de gör saker som de precis lika gärna kan göra här hemma så vore det en bra början. Då menar jag alltså de som flyger till andra länder för att shoppa, äta hamburgare, gå på spa och nattklubb, etc. Jag menar inte att man ska förbjuda det, för var drar man gränsen, men att vi måste försöka få de personer som gör så att det inte är reko. Jag tror för övrigt att det är samma människor som ”fyndar” på Wish...

#7 - Hmm

Så lösningen enligt dig blir till att resandet återigen blir en stor klassfråga? Den som har råd kan åka?

Ok 1 Vårt resande är i miljösammanhang inte en så stor bov. Problem borde främst inrikta sig på andra områden som då dessutom kommer ge en kännbar effekt.
2 Lösningen är alltid att göra det lätt för folk att göra rätt och att satsa på teknik och andra förbättringar. Förbud kommer aldrig att bli särskilt effektiva när vi pratar om stora gruppers beteende.

#8 - Åsa Aabakken

Bloggen Husligheter skriver jättebra om detta ämne. I inlägget skrivs också om allt som beställs från Kina och flygs in till Sverige det är ju helt sjukt.

#9 - Lisa

Jag kan resa för er som skäms! Är snart 38 år och har aldrig varit utanför Europa, flög senast 2014. Håller med hmm, dyrare flygresor kommer bli en klassfråga är jag rädd...

#10 - Tellus

Jo, vårt resande är i miljösammanhang en stor bov.

Flyg, bil och kött är just de stora bovarna (och barn, om man inte sätter dem på sina egna miljökonton). I t ex den uppärksammade studien där de lyfte barn som väst så var det andra livsstilsvalen som faktiskt gör marknang skillnad flyg, bil och kött (och så brukar det alltid vara):
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa7541/pdf

Man inser efter att man pluggat miljö i ett par år att det finns olika sätt att räkna och jämföra och att folk tenderar att visa siffror som understryker vilten av deras ena hjärtefrågor MEN det finns inget sätt att räkna där flygresor inte är totalt ohållbart (att bara 2 % av de totala utsläppen av växthusgaser kommer från flyg har absolut ingenting att göra med vilka val i ens eget liv som har störst effekt).

Utveckla ny teknik är en trevlig idé men tills vi vet om det är möjligt kan vi resa med tåg.

Ett större problem än om flygresor blir en klassfråga är att det är en klassfråga vilka som drabbas först och hårdast av klimatförändringar genom svält och torka, det pågår redan.

#11 - Anna

Fredagspodden pratar om er idag.

#12 - Mallan

Oj nu har ni sura Schulmansystrar efter er.

#13 - Anonym

#12 Vad säger dem?

#14 - Ceder

Ni som lyssnat, snälla berätta vad de sagt för oss som ej kan/hinner/vill/orkar lyssna själva... 😳😏

Tycker att det är bra och starkt att ni uppmärksammar grejer som det, trots risken för mothugg, heja BK ♥️

#15 - W

Nice come back ändå, av Hannah och Amanda även om de var onödigt hårda mot er. Jag var en av dem som kommenterade i Fredagspoddens vänner men tyckte att jag framförde min "kritik" ganska sakligt och mera formulerad som att det är bra att de går vidare och jag ser fram emot den nya podden.

De har självironi, det måste man ge dem, döpte t.om. avsnittet till Ta ingen kritik. 😂 Kunde inte låta bli att dra på smilbanden lite.

#16 - Johanna

Svar till Hmm:
Jag funderar lite stilla på hur du kan säga att flyget inte är så stor miljöbov... En person som flyger Arlanda-Phuket släpper ut 4,8 ton CO2 ToR. Det är nästan lika mycket som en medelsvensk släpper ut per år, och en hel massa mer än vad vi borde släppa ut överhuvudtaget.
Personligen anser jag att det inte är läge att diskutera huruvida detta blir en klassfråga eller inte, då det är vår existens som står på spel. Men visst, flyg kommer förmodligen bli något av en klassfråga. Men förhoppningsvis kan vi i grund och botten ändrar vår syn,så att flygande kommer bli något vi skäms över och att ökade priser gör att vi bara flyger när vi absolut måste. Hur som helst kommer inte resandet att bli en klassfråga, för det finns andra sätt att resa. Det kommer ta längre tid att ta sig fram, men detta är nog också en av de saker vi måste förändra vårt tankesätt kring. Att ta sig till resmålet får också bli en de av resan. Att vi dessutom i idagsläget flyger så långa stråkor för att sedan hålla oss inom all inclusive-hotellets murar bidrar inte till det kulturella utbytet, som så många använder som argument.
Du har rätt i att det måste vara lätt att göra rätt, och det kommer komma ny teknik. Men att vänta på teknik för flyget tar för lång tid! Just nu testas biobränsle för en kort flyglinje i USA, men vi har långt kvar innan det funkar i stor skala. Frågan är dessutom hur hållbart biobränsle är. Visst, mindre utsläpp av CO2 men tt odla all den biomassa som kommer behövas kräver mycket landareal, där det kanske behövs odlas annat. En elektrifiering av flygflottan ligger nog tyvärr långt borta.
Så nej, vi har inte tid att vänta. Tills dess att vi har bättre lösningar får vi helt enkelt börja flyga när vi absolut måste! Det om något skulle sätta press på flygbolagen!

#17 - L

Flyget står för ca 2 % av koldioxidutsläppen totalt (globalt) så det blir lite fel att kalla flyget för största miljöboven. Luftfarten totala miljöpåverkan är faktiskt ganska liten idag. Det jobbas också hårt med miljövänligare drivmedel för flyget och även eldrivna flyg i framtiden.

#18 - Mallan

#13 Hannah tar upp att hon läste på Bloggkommentatorerna (då avbryter Amanda spydigt "oj finns de fortfarande"). De menar att bloggen alltid haft något emot dem och att man inte ska behöva ta någon kritik. Att de inte tycker nåt, utan bara känner och det borde alla göra.
De använder som vanligt sin plattform att kasta tillbaka på dem som sagt minsta lilla om dem, de ser sig själva som David när de i själva verket är Goljat.
Amanda kränger idag på sitt insta Daisy Grace-kläder genom #metoo-taggen och har helt blandat ihop den med "tjejer kan". Fattar faktiskt inte vad de håller på med, allt tänkande har flugit genom dörren på de där två. Minns när det var roliga anekdoter... Nu är de osams med halva stan men ser sig fortfarande som underdogs.

#19 - Hmm

Till Tellus och övrig.

Just så. Vissa räknar helt fel i sin iver om att dupera den lilla människan till att tro att hon är den stora miljöboven.

Det har fattats lagar och beslut i tex Sveirgie i miljöns namn som tvärtom vad som påstått är sämre för miljön än hur det var förr men huvudet körs i sanden för nu har beslutet släpats hela vägen hit.

Och kött. Men lägg ned. Du får vara mer detaljerad än så och nu har t o m forskarna erkänt hur de räknat fel.

Och bensinskatten tycker du fungerar bra och rättvist?

Nä du istället för att gå på den lilla människan gå på de stors företagen och skatta dem och pressa dem till bättre teknik.

ChampagneVänstern slår aldrig fel i sina logikförbristningsar och totala förakt för de som har de sämre än dem.

PS Hoppas inte dina studieskulder är höga för annars har du fått dålig valuta för dina pengar.

#20 - Hmm

@Johanna: Relativt sett är det så. Gå på industri och paketfrakt på internet shoppingen först så kommer du få se på resultat som gör att både du och jag kan resa ett par gånger om året.

Sen MÅSTE befolkningen minska. Annars är allt annat helt onödiga ansträngningar.

#21 - Thove

Tycker det är bra att diskussionen tas upp., men läskigt att det är så många som inte ens vill problematisera den norm vi har idag kring flygresor. Jag gjorde en omröstning för att se vad folk tycker kring flyg och sin egen miljöpåverkan, rösta gärna! http://www.plusett.nu/omrostning-5781/hur-ser-du-pa-flygresor-och-miljopaverkan