bloggkommentatorerna

Blondinbella klonar sig
Att Blondinbella blir den första bloggaren att skapa en robotinfluencer för att hjälpa till att marknadsföra hennes projekt är väntat. Bella gillar att vara banbrytande, och hon är också den som verkar vara mest stressad av alla influencers. Hon hinner helt enkelt inte göra all reklam själv, hur strukturerad och energisk hon än är. Gabrielle Löwengrip är lösningen. Hon ska göra jobbet. 

Jag har stort förtroende för Bellas näsa för affärer och framtidsspaningar. Allt har självklart inte lyckats, men hon är där hon är idag av en anledning. 

Därför är jag så intresserad av att veta mer om hennes tro på robotinfluencers. 

Min egen känsla är att folk inte alls vill ha robotar. Bella skriver att man kan inspireras av filmer och böcker, även om de inte är verkliga, och det stämmer säkert, även om jag sällan konsumerar kultur för att inspireras till att köpa något, men rörelsen har ju hittills gått från det hållet mot mer verkligt innehåll. Alltså om man i alla år låtit kända människor skapa trender, modeexperter förklara, och vackra anonyma människor framträda i reklam och annonser, så har influencerrörelsen blivit till som en motrörelse till det. När bloggare och instagrammare fick många följare insåg man att deras förmåga att sälja är enorm, just för att det finns ett förtroende hos följarna, och en relation som känns mer äkta än ett reklamansikte eller en huvudkaraktär i en film. 

Ska vi nu backa tusen steg och låta en produkt sälja produkter? Jag fattar att det vore praktiskt för många företag att skapa sina egna influencers, utan krav på ersättning och som absolut inte riskerar att kläcka ur sig något provocerande eller politiskt inkorrekt, eller råka bli ovän med någon ur familjen Schulman och därmed hamna i frysboxen, men är följarna intresserade av detta? 

Kanske om den som driver kontot verkligen jobbar med karaktären, och låter den få ett djup som går längre än att vara den där konsumerande tjejen som "gräver ner sig i skönhet". Då kanske det blir som en såpa att följa, med en massa andra påhittade men intressanta karaktärer i periferin. I bästa fall som en liveroman i helt nytt format. Det kanske skulle funka? Men hur ska det hinnas med? Vem med den typen av kunskap och drömmar vill jobba som en robot vars huvudsyfte är att sälja hudkräm?

//Mia
#1 - Cornelia

Ja jag kan inte riktigt förstå det heller. Just det där med att roboten inte existerar utan företaget bakom gör ju reklamen väldigt mycket mindre trovärdig. Den kommer ju bara höra reklam för just det märket, eller i Bellas fall då alla hennes sponsorer, men det känns ju ganska... Tomt. Varför skulle jag följa rekommendationer från en person som inte finns? Om man följer en kändis så finns ju ändå drömmen om att bli lite mer som just den, även om det för många aldrig kommer hända, men en robot är ju ingen att bli, eller efterlikna alls? Ska bli spännande ändå att se hur det går!

Svar: Exakt, jag är också nyfiken på hur det kommer bli! Jag antar att hon kommer ha ett utseende också, dvs skapas digitalt. Hur ska man sälja skönhetsprodukter med hjälp av någon som ingen ens TROR är verklig? Ok att alla föryngringskrämer säljs med hjälp av retuscherade bilder, och med modeller som har fillers och botox i hela ansiktet, men det finns ändå en illusion av att personen är vacker tack vare produkten. Hur löser man det med roboten? Jag fattar att de har tänkt på allt detta, så jag är sjukt nyfiken.
//Mia
bloggkommentatorerna

#2 - Karin

Intressant. Men jag tror det blir en flopp. Som ni skriver, hela grejen med influencers är ju att de är äkta. Fenomenet skapar säkert intresse till en början, men jag tror inte det håller. Är inte HELA grejen bara PR och för att göra reklam och sälja produkter? Alla som följer det här nya instagramkontot exponeras ju extremt mycket för alla företag IL driver...

#3 - Cornelia

"Klonen" har nu kommenterat på Isabellas Insta ang nyheten "so happy to be alive". Hahaha nu blev det ju bara komiskt

Svar: Hahaha!//Mia
bloggkommentatorerna

#4 - Anna

Känns som en typisk grej att säga innan man vant sig vid robotar. Använder typ Siri varje dag och följer ibland de förslag som Siri ger. Fattar att det kan ligga spons bakom vilket förslag som kommer upp först, men gör mig inget. Jag sparar tid på det. När jag kollar på en del influencer-konton kan jag verkligen tänka mig att en robot kan göra jobbet helt okej, tänker att det funkar lite som facebookalgoritmen att kontot lär sig vad följarna gillar och då riktar flödet efter det.

Svar: Jag vet! Jag vill inte vara en sån som är mot robotar/framtiden bara för att jag inte kan föreställa mig hur det ska bli. Det kan bli hur grymt som helst, och då står jag där, bakåtsträvaren med lång näsa.
Men det jag vänder mig mot specifikt är just att influencers lockar eftersom det inte BARA jobbar för ett företag som vill sälja, utan också är en person med tankar och känslor och att det därför är lättare att gå på deras säljknep. Med en robot är man ju tillbaka i att avsändaren enbart är en säljare.

//Mia
bloggkommentatorerna

#5 - Carro Blomqvist - Författare

Jag tycker att det är rätt märkligt, och en aning sjukt. Denna hets på "perfektion" och felfria liv... numera i robotform. Nej, det går inte hem hos mig. Det hade varit kul om den där "Gabrielle" visade upp annat, inte bara perfektion.... men nej, det är ju att glömma då Bella jobbar med skönhetsprodukter och sälj, och "perfektion". Nej usch, less på sånt. Själv hade jag isåfall önskat se en robot som visade psykisk ohälsa haha... jag är mer intresserad av det än döda ting som krämer, hehe…

#6 - Diana

Ja alltså jag hängde inte ens med vad grejen var med klonen? Vad är poängen, ska hon sluta blogga, ska hon sluta skriva själv eller vad är grejen !?

#7 - alexandra

Hahahah i mina ögon blir det typ en avancerad benämning på ett fejkkonto :)

#8 - Petty

Varför kalla det för klon om tanken inte ens är att den ska föreställa Blondinbella?

Trodde hon skulle se ut som Bella och typ "ha Bellas personlighet", och typ leva samma liv, fast ännu mer intensivt. Och utan barnveckor då. 😂

#9 - C

Tycker det visar på att de insett att Bella inte är intressant nog för att locka en stark köpgrupp. Den så kallade Sex and the city-kvinnan.

Det krävs mer för att slå på marknaderna utomlands. Tror det fungerar i Sverige för att hon varit med så länge, men i länder där man inte känner till henne så är inte hennes liv eller ”historia” tillräckligt intressant för att skapa ett intresse hos konsumenter.

Svar: Ja, så kan det vara. Om jag försöker sätta mig in i en ny marknads synvinkel, då jag alltså är en kvinna i ett annat land, där Blondinbella inte är känd, så kanske det är lättare för mig att acceptera en Gabriella Löwengrip-karaktär, än när vi här i Sverige känner till Blondinbellas historia och inte riktigt pallar med att det kommer en hurtig klon som om möjligt lever ett ÄNNU mer perfekt liv än original-Bella.
//Mia
bloggkommentatorerna

#10 - Anonym

Sett inlägg om GL på flertalet ställen och blir uppriktigt förvånad över den förlegade synen på detta. Robotar på social media är inte på något sätt något nytt och det förvånar mig att så få inte vet det. Menar ni på allvar att ni tror det är fysiska människor som kommenterar ”Very nice” och ” I like your content! Check my account too!” etc på andras inlägg? 🙈

#11 - Lina

Förstår inte heller riktigt vad det går ut på eller hur det kommer fungera. Men Bella är ju "först" som vanlig så hon lär ju få uppmärksamheten här, frågan är väl om det funkar på den amerikanska marknaden som jag antar att den riktar sig till.