bloggkommentatorerna

Pengarna måste in
Tycker att Underbara Claras inlägg om sponsrade inlägg och reklam i sociala medier har många bra poänger. 

Jag kan bli deppig av att spons och reklam driver den här världen och är trött och livrädd för att köpa och sälja är det som får jorden att snurra och gå under, men nu ÄR det ju så. Tjejer som lyckats bygga en karriär via sociala medier lever ju i samma samhällssystem som alla andra, och de måste också dra in pengar. Varför ska just den gruppen jobba gratis? Varför ska inte idrottsstjärnor och musiker göra det i så fall? De jobbar ju också med en härlig hobby, med att underhålla andra. 

//Mia
#1 - Malin

Jag tycker det är skillnad på spons och spons. UC har ju säljare som jobbar med att hitta samarbetspartners som passar just hennes varumärke. Det tråkiga är när samma reklaminlägg dyker upp hos alla bloggare, typ Daniel Wellington, mat.se, Nextory osv.

#2 - Anonym

Fast det är väl inte konstigare med en annonskampanjer i sociala medier än i TV och tidningar. Att synas brett är ett sätt att inte undvikas. En enskild influencer kan ju inte rå för att ett företag behöver synas hos flera influencers samtidigt för att få effekt. Det förhindrar ju inte att den enskilde bloggaren faktiskt gillar mat.se eller nextory eller någon annan tjänst. Alla kan inte göra reklam för obskyra bolag. Säg den tidning som tackar nej till de annonsörer som samtidigt annonserar hos andra?

#3 - Diana

Så otroligt sant, varför skulle bloggare jobba gratis eller avstå från spons bara för att en annan bloggare redan bloggat om det företaget? Det är som att säga att musikerna inte får spela på samma arena, för där har man redan spelat. Jag kanske inte läser xx blogg och har då missat att denne bloggat om tex Mat.se men jag kanske läser yy blogg och där fick jag info om just mat.se. Why not?

#4 - Malin

Nej men det är (borde vara) viktigt för influencers att det de gör reklam för passar deras varumärke, så att det tillför ett värde för läsarna/följarna samt är trovärdigt.

#5 - Miriam - resandes entreprenör och snart tvåbarnsmamma

Jag håller med och är imponerad av alla som lyckas tjäna på sina medier. Det är ju extremt mkt slit bakom, så klart dom ska få lön för mödan. Har själv börjar skriva sen två månader tillbaka och därmed fått större respekt för den tid det faktiskt tar att lägga upp inlägg :) Tycker snarare man ska motivera varandra än klanka ner.

#6 - Sarah

Men alltså KOM IGEN! De flesta stora influencers har ju som huvudsaklig aktivitet att konsumera för att få oss följare att konsumera. Mat, dryck, resor, träning, kläder, inredning, events, cafe- och resturangbesök, hotellnätter. Sen alla böcker, poddar, TV-program, kläder, viner, prylar de sätter sina namn på -you name it, allt ska leda konsumtion. Vissa gör fina saker också; åker på sponsrad (flyg-)resa till fattigt land och låter sig fotas med fattiga barn för en god sak/organisation (ha! Ironin!). För mig är det självklart att man kan ha synpunkter och åsikter om detta. Precis som man kan ha synpunkter på allt annat. En sak som UC har gemensamt med andra influencers är lättkränkheten. Så fort en ifrågasättande röst hörs så är det klassförakt och kvinnofientlighet. Eh nej. Det råkar bara vara så att det finns tänkande människor ”out there” som ledsnar på att alla influencers gör reklam för samma matleverantör, klädkedja, ljudboksföretag etc etc etc.

#7 - Cykelkatten - Cykel, liv och kärlek!

Fast det som är sorgligt är inte samarbeten o d som är öppet och märkt. Det som är sorgligt är klimatet där man aldrig vet om en kommentar eller like är äkta eller menat för att öka avsändarens "kontoengagemang", och där man aldrig vet om ett icke-samarbetsmärkt inlägg faktiskt är äkta eller bara bäddar för nästa (eller näst nästa) som följer upp temat men visar sig vara en produkt av en noga utmärkt säljstrategi. Jag tycker inte att man kan jämföra den här typen av pressetiskt och integritetsmässigt haveri med artisternas och idrottarnas yrken.

#8 - Marja

Klart de måste försörja sig men inte genom omärkt reklam och samarbeten. Sedan är det som någon annan poängterar, viktigt för både företag och influencers att man väljer samarbetspartners som är trovärdiga. Nu känns en hel del influencers, främst de som inte har någon annan profil än utseende och lyxliv, som att de a) gärna undviker att markera ut samarbeten/spons b) gärna vill maximera intäkterna genom att ta emot precis allt, högt som lågt. Sedan känns det som att en del märken, t ex Daniel Wellington, snart är passé eftersom ingen orkar se mer av deras reklam överallt. Från bloggare som inte ens använder deras produkter annat än när de får betalt för det.